بررسی بزه ديدگی اطفال بزهكار در 17 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه و مباني نظري
گذري تاريخي
پيدايش بزهديده شناسي و سير تكاملي آن
مباني نظريِ بزهديده شناسي اطفال
روش تحقيق
يافتههاي پژوهش
نتيجهگيري نهايي و ارائهيِ چند پيشنهاد
چند پيشنهاد عملي
پي نوشتها
قسمتی از متن
چكيده:
در اين نوشتار پس از ذكر پيشينهيِ تاريخي بزه ديده در فرايند كيفري و نگاهي مختصر به تاريخچهيِ بزه ديده شناسي، در مورد مباني نظري بزهديدگي اطفال سخن به ميان آمده و بيتوجهي به «وضعيت خاص» اطفال چون كم سن و سال بودن، وابستگي به پدر و مادر، نياز به محبت، همنشيني با همسالان كژرو و نظاير آن، از يك سو و از سوي ديگر، بي توجهي به اين «وضعيت خاص» از سوي نهادهاي كيفري متولي و جامعه، به عنوان مبناي بزهديدگي اطفال به شمار آمده است.
در تهيهيِ پرسشنامهيِ اجرايي نيز سعي گرديد كه اين بي توجهيها به صورت پرسشنامه از مددجويان مطرح گردد. يافتهها حاكي از آن بود كه عواملي چون، زندگي در محلههايِ بدنام و فقير، فقر، مشكلات و نارساييهاي خانوادگي، دوستان و همسالان، مناسب نبودن محيطهاي محل گذران محكوميت و بيكاري مددجويان ـ كه خود موجب روي آوردن آنان به آموزش فنون بزهكارانه است در بزهديدگي اطفال و تكرار آن مؤثرند و نارساييهاي نظام كيفري ما نيز اين امر را تشديد ميكند.
در پايان هم به منظور پيشگيري از بزهديدگي اطفال؛ ايجاد زمينهيِ حضور وكيل در محاكمات كيفري، ايجاد زمينههاي كار اجباري همراه با كارمزد به جاي نگهداري در كانون اصلاح و تربيت، تشكيل دادگاه كيفري اطفال با صلاحيت ذاتي و استفاده از يك رژيم كيفري خاص و مسئوليت نقصان يافته، پيشنهاد گرديده است...